Waar vroeger cruises eerder voor de oudere mensen of de eerder rijkere mensen was, ziet men nu een verschuiving in de doelgroepen van de cruisesector. Vandaag zijn het ook gezinnen met kinderen en jonge koppeltjes die deze vorm van vakantie gaan ondernemen.
Binnen de sector is dit natuurlijk duidelijk te merken. In 2008 zag men al een daling van de prijzen, maar door de economische crisis waren deze terug aan een opmars bezig. Toch worden er tal van inspanningen gedaan om deze prijzen te drukken.
Men ziet dat de voornaamste doelgroepen van de rederijen de First-timers worden. Dit zijn mensen, die nog nooit ervaring gehad hebben met cruises en voor de eerste keer de stap willen zetten. Deze stap probeert men vervolgens lichter te maken door een combinatie van een landvakantie met een cruise voor te stellen. En dit lijkt handig te lukken.
Men ziet ook dat de nadruk op luxe en activiteiten ook groter en groter wordt. Nieuwe schepen worden gebouwd, oude schepen gerenoveerd en dit allemaal om de klant zoveel mogelijk te kunnen aanbieden. Men ziet bijvoorbeeld ook de opkomst van aquaparken op het dek en adult-only dekken, waar kinderen niet mogen komen. Ook open lucht cinema’s zijn veel voorkomend de dag van vandaag.
Ook de cabines worden luxueuzer met de tijd. De dag van vandaag kan men suites boeken, bestaande uit 2 verdiepingen en waarbij de suite georiënteerd is naar de wellness afdeling van het schip. Whirpools en flatscreen schermen zijn dan ook alom tegenwoordig in deze slaapvertrekjes.
Themacruises worden ook aangeboden. Volgens mij om vooral gezinnen met kinderen aan te trekken. Denken we hierbij aan de Disneycruises in de eerste plaats . Onlangs werd er een nog een andere themacruise op de markt gebracht ten gevolgen van het grote succes van de “twilight films”.
Een andere zeer opmerkelijke evolutie hebben de riviercruises gemaakt. Waar vroeger dit eerder simpele cruises waren, met het basis comfort en eten, kan men de dag van vandaag suites boeken en genieten van driegangen diners.
Nieuwe schepen worden vooral in gezet in het Caraïbische gebied of in het Midden Oosten. Voor Amerikanen blijft Europa enkel een bestemming voor diegene, wie veel geld kan spenderen. Voor de Europeanen zelf is de voordelige koers van de euro een pluspunt. Cruises naar Antarctica en Canada blijken bovendien erg in trek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten