Dit was ook te merken op het vakantiesalon. Vooral in zaal 2 en 4 bevond er zich opvallend veel volk. Het waren respectievelijk de hallen waar België en Frankrijk zich bevonden. Mensen willen blijkbaar liever kort bij huis hun vakantie doorbrengen. Dit is te verklaren door de economische crisis in het algemeen. Mensen moeten harder en meer werken en hebben minder tijd om te spenderen aan vakanties. Bovendien beperkt het budget zich in deze moeilijke periode. Door al deze factoren en rekening houdend met het feit dat mensen gewoon vakantie nodig hebben, kunnen we deze trend verklaren.
Ook landen die pas bij de EU gekomen zijn genieten van zeer veel interesse. Landen zoals Hongarije en Polen zijn nog relatief goedkoop en kunnen zeer veel toeristische producten aanbieden, gaande van gastronomie, cultuur en een rijke geschiedenis.
Wat ook opviel op het vakantiesalon, was dat in de hallen met de touroperators men minder volk kon terug vinden. Als men dan hal 5 hiermee vergeleek, kon men hier echt spreken van een stormloop. Het was hier dat men allerlei standen van hotels en vervoermaatschappijen kon terug vinden, als ook internetbedrijven zoals Sunweb. Met andere woorden waar de klant eventueel zelf rechtstreeks zijn reis kan samenstellen. Dit alles bevestig een beetje het resultaat van testaankoop dat ik onlangs gelezen had. Reisbureaus en Touroperators zouden voor vele mensen geen meerwaarde meer bieden. Als je dan kijkt op het vakantiesalon dat bv Neckermann gewoon brochures uitdeelt zonder extra uitleg te geven en je bijvoorbeeld bij de stand van een Grieks hotel, uitleg krijgt over het hotel en de lokale cultuur en hoe er te geraken, dan weet je wel wat ik bedoel.
Ook de trend dat duurzaam toerisme een steeds groeiend segment is, kon men merken op het salon. Ten opzichte van vorig jaar wordt er al veel meer nadruk gelegd op dit aspect. Ook natuurtoerisme en campings lijken in populariteit toe te nemen.
Ik persoonlijk vond dat er toch een beetje meer nadruk gelegd mocht worden op het gastland Griekenland. Volgens vele één van de te verwachte topbestemmingen voor deze zomer. Toch beperkte het zich op deze editie tot een middelgrote stand zonder al te veel promotie.
Al bij al was het toch weer een leerrijke ervaring en ik kijk al uit naar de volgende editie. Of misschien toch maar een groter vakantiesalon doen, zoals in Utrecht?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten