zondag 29 november 2009

Niche Touroperator? de toekomst?


Als maar meer zien we het toenemende belang van het online reserveren van vakanties. Vele reisbureaus en Touroperators hebben, hier al dan niet, bang van. Men vreest dat de klanten weg zullen blijven en dat men kopje onder zal gaan.
Men kan het de consument uiteraard niet kwalijk nemen. Er is zulk groot aanbod om je vakantie zelf te regelen. Dit kan gaan van forums, waar men reiservaringen op plaatst tot websites waar men zelf de vakantie kan samenstellen. Mogelijk gevolg: de klant blijft weg.
Onlangs las ik over dit fenomeen nog een paar artikelen in de newsletter van infotravel nr 45, dat er echter niet onmiddelik hoeft gepanikeerd te worden. Er is inderdaad een toenemend belang voor het zelf organiseren van de vakantie door de klant, maar er spelen nog andere factoren mee.
Als men via het internet zijn of haar vakantie boekt, dient men met creditkaart te betalen. Vele zijn hier echter wantrouwig voor en kiezen er dan toch maar voor om naar een reisbureau te gaan. Er zijn ook nog mensen, die liever raad krijgen van mensen, die weten wat ze verkopen en zeggen. Met andere woorden ze willen geen kat in een zak kopen.
OP het internet gebeuren spelen al vele TO’s op in, door op hun site de mogelijkheid te laten een boeking te maken. Geen slechte keuze, denk ik. Maar wat voor de mensen, die niet via het internet hun vakantie willen boeken? Stel dat reisbureaus inderdaad op houden met bestaan? Ik denk dat er dan een zeer groot deel van de markt verloren gaat. Er zullen altijd mensen zijn die snel hun vakantie op het internet willen boeken, maar ook mensen die raad en adviezen nodig hebben.
Volgens het amadeus-rapport is de oplossing voor de toekomst duidelijk. Het creeeren van niche Touroperators! Deze organisaties verkopen enkel reizen waar zij in gespecialiseerd zijn en kunnen daardoor een extra bijdrage leveren. Het gevolg hiervan gaat zijn dat er een grotere klantentrouw gaat zijn. Hieronder vindt u een opsomming van wat mogelijke themas kunnen zijn voor specialisatie.
1. Familie- en gezinsvriendelijke reizen
2. Lifestyle reizen
3. Groepsreizen en meetings
4. Avontuurlijk reizen
5. Charteren van vliegtuigen
6. Ecologisch reizen
7. Religieuze reizen

Touroperator giganten, zoals Thomas Cook en Jetair, zullen altijd blijven bestaan en zullen altijd hun kantoren blijven behouden. Het is dus hier dat men eventueel terecht kan, als men toch op een makkelijke manier op vakantie wilt gaan en advies wilt krijgen.
Mijn mening hieromtrent is de volgende. Niche touroperators moeten er zijn voor mensen, die graag weten wat ze kopen en advies willen krijgen. Internet zou er dan weer moeten zijn voor de mensen, die snel en/of goedkoop op vakantie willen gaan en ervaringen te lezen van andere reizigers. Tenslotte de algemene TO zouden volgens mij een belangrijke rol kunnen spelen in het verzorgen van een goede harmonie tussen internet en nichetouroperators. Hoe dan ook boeken via internet blijft handig en zal alleen nog maar uitbreiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten