zondag 15 november 2009

Onderlinge tweestrijd binnen het transport

Trein vs luchtvaart


Het is al langer geweten dat er een hevige strijd bestaat tussen de luchtvaart en de treinmaatschappijen in zake de korte afstandsbestemmingen. Het leek er echter op dat de reiziger, meer bepaald de zakenreiziger, de trein verkoos. Door het toenemend aantal stakingen ligt dit nu gevoelig anders.
Easyjet liet al weten dat ze meer klanten hebben als anders. Dit vooral op de verbinding tussen Antwerpen en Londen
Air France doet dan weer extra inspanningen door een shuttleservice in te leggen, naar de luchthaven Charles de Gaulle.
Britisch Airways verhoogde dan weer zijn capaciteit met 30%, om de gestrande treinreizigers over het kanaal te krijgen
De concurrentie, die er speelt tussen beide transportmogelijkheden is dus zeer goed voelbaar. Voor de treinmaatschappijen de opdracht om eindelijk eens een keer overeen te komen en op te houden met al die nutteloze stakingen en hun te focussen op hun groeipotentieel en daadwerkelijk concurrentie te bieden met de luchtvaart. Zeker wat de korte afstandsbestemmingen betreft.
Door al deze stakingen verliest de klant immers hun vertrouwen en gaan ze resoluut kiezen voor de luchtvaart. Zakenreizigers onder andere, moeten op tijd op hun afspraken komen en de trein kan die mogelijk niet bieden als er voortdurend stakingen zijn.
Als we dan weer echt groen willen denken… Treinen zijn over het algemeen beter voor het milieu dan een vliegtuig. Dus alstublieft stop met stakingen en besef dat de trein zowel een tijdsvoordeel als een milieuvoordeel kan opleveren voor de reiziger als er overeen gekomen wordt.

1 opmerking:

  1. Idd, goed gezegd. Ze mogen bewijzen waarom ze zoveel beter zijn, o.a. door minder stakingen etc in te voeren. Aan de andere kant, is het nog niet zo erg als Frankrijk bv, waar stakingen de nationale sport zijn.

    BeantwoordenVerwijderen